Zakat Gaji
YM Dato" Pengerusi memaklumkan bahawa di akihr-akhir ini banyak timbul persoalan tentang zakat Gaji dan bila ianya hendak dikuatkuasakan.
(1) Setelah berbincang dengan teliti maka Jawatankuasa Fatwa berpendapt menurut Mazhab Syafie pendapatan gaji diwajibkan zakat apabial cukup haul dan nisabnya. Manakala pendapat daripada Sahabat dan Tabiin seperti Ibnu Abbas, Ibnu Mas"ud, Muawiyah, As-Sadiq, Al-Bakar, An-Nasir, Daud Umar bin Abdul Aziz, Al-Hasan, Az-Zahri, Al-Auza"i dan Mazhab Ahmad Ibnu Hanbal dalam masalah pendapatn dari sewaan mereka tidak mensyaratkan haul.
Di Negeri Terengganu dalam membuat dan mengeluarkan sebarang fatwa hendaklah berpandukan kepada Mazhab Syafie. Perkara ini diperuntukan di dalam Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam 1986 di dalam seksyen 26 (1) kecuali bagi maksud kemaslahatan dan kebajikan orang-orang Islam maka bolehlah Jawatankuasa Fatwa mengeluarkan fatwa atau kaedah pengertian berpandukan kepada mana-mana Mazhab yang empat atau Mazhab lain yang difikirkan sesuai olehnya.
Berdasarkan kedudukan tersebur dan memandangkan kepada penunaian zakat ini memberi kebajikan kepada orang-orang Islam maka Jawatankuasa Fatwa berpendapat bolehlah bagi sesiapa yang mahu mengeluarkan zakat pendapatan bebas atau hasil usaha kerja atau hasil usaha kemahiran semasa termasuklah gaji menunaikan zakatnya menurut pendapat yang tidak mensyaratkan haul.
(2) Berdasarkan Mazhab yang mewajibkan zakat atas pendapatan bebas seperti hasil yang diperolehi oleh peguam termasuklah gaji bulanan maka Jawatankuasa Fatwa berpendapat bayaran zakat bolehlah dibuat secara anasuran bulanan dari semasa ke semasa apabila mencukupi nisabnya yang dikeluarkan bagi tahun semasa tanpa mengambil kira haul.